Tipy AUTO KRALUPY

Nejlepší péče pro váš vůz

Tipy AUTO KRALUPY


Připravili jsme pro vás tipy, jak se co nejlépe starat o váš vůz, jak na bezpečnou jízdu nebo úsporný provoz. Inspirujte se radami našich servisních techniků.

 

TIP č. 1 - základní kapaliny

Kapalina v ostřikovači, chladící kapalina, olej. Kdy naposledy jste jejich stav kontrolovali? Kvalitní kapalina do ostřikovačů by měla být vyrobena na bázi lihu, demineralizované vody a etylenglykolu, pak je opravdu účinná. Vyhýbejte se kapalinám, které obsahují aceton a methanol, tyto látky poškozují pryžová těsnění automobilu, snižují životnost lišt stěračů, ale mohou poškodit i lak vozu. Pokud v letních měsících chcete do ostřikovačů používat pouze vodu, vždy by měla být demineralizovaná, aby nedocházelo k usazování vodního kamene v ostřikovacím systému. Jedním ze Simply Clever prvků, který najdete ve vozech ŠKODA, je šikovně vymyšlené víčko nádrže ostřikovačů, které po otevření slouží jako trychtýř. Už ani kapka nazmar!

 

TIP č. 2 – životnost autobaterie

Víte, že se každá baterie samovolně vybíjí i pokud ji nepoužíváte? A to o 1–5 % denně. Její životnost snižují také krátké jízdy, při kterých se nestihne dobít, naopak časté používání a jízdy delší než několik desítek km životnosti baterie prospívají. Průměrná životnost autobaterie je asi 5 let. Více než kruté mrazy poškozuje autobaterie letní horko a to, že s prvními mrazy nenastartujete, je až následek tohoto jevu. Předejít tomu můžete tak, že nebudete nechávat vozidlo stát na přímém slunci a budete se vyhýbat krátkým pojížďkám. Horko totiž podporuje samovolné vybíjení baterie a snižuje její kapacitu. V zimním počasí, kdy baterie potřebuje více energie k nastartování, pak řidič zjistí, že již nemá dostatečnou kapacitu.

 

TIP č. 3 – krásný lak, který vydrží

Nové i starší vozy si zaslouží tu nejlepší péči a jestli je něco vidět na první pohled, pak je to právě lak vozu, který na majitele ledacos prozradí. Co ničí lak vozu nejvíce? Posypové soli, odletující kamínky, znečištěné životní prostředí, ale také ptačí trus, hmyz, pyl a dlouhodobě neodstraňovaná špína. Špatná péče o lak je bohužel předstupeň většího problému, kterým je koroze. Naše doporučení správné péče jsou proto následující – mytí správným technologickým postupem, konzervace laku a včasné opravy drobných oděrek. Pokud vůz budete mýt ručně, vždy použijte dostatečné množství vody, měkkou houbu a na lak netlačte. Vyhněte se zejména používání kuchyňských houbiček. Po důkladném umytí autošamponem a usušení vozu jelenicí použijte speciální vosk, který důkladně rozleštíte. Nemyjte vůz na přímém slunci, vyhnete se tak vzniku fleků. Po zimě nezapomeňte důkladně omýt také celý spodek vozidla vysokotlakým čističem.

 

TIP č. 4 – brzdový systém, základ bezpečné jízdy

Životnost brzd závisí zejména na řidiči a jeho jízdním stylu. Jízda stylem brzda – plyn není bezpečná, a navíc snižuje životnost brzdových destiček a kotoučů. Tím nejlepším, co můžete (nejen) pro brzdy ve vašem voze udělat, je předvídat situaci v dopravě a přizpůsobit jí rychlost a styl jízdy. A vždy při změně směru používat blinkr. Jak mít brzdový systém stále v pořádku? Všímejte si aktuálního stavu vašeho vozidla a všechny neobvyklé zvuky, vibrace nebo kouř a zápach při brždění včas řešte návštěvou servisu. Důležité je kromě stavu brzdových destiček, zkontrolovat celý brzdový systém včetně hydraulické soustavy a brzdové kapaliny. Specifické je používání ruční brzdy – zejména v zimních měsících ji nenechávejte dlouho zataženou, využijte raději možnosti zaparkovat vozidlo na rovině a zařadit 1. rychlostní stupeň. Při jízdě z prudkého kopce se vyhněte dlouhodobému brždění, pro brzdový systém je šetrnější, pokud budete brzdit krátce a intenzivně. A pokud ovládáte tuto osvědčenou techniku, využívejte brždění motorem. Ač jsou dnešní vozy vybaveny množstvím asistenčních systémů, jako je třeba ABS, které brání zablokování kol při brždění, nezapomínejte pro bezpečnost jízdy zpomalit před zatáčkou a případně intenzivně brzdit až s koly rovně.

 

TIP č. 5 – povinná výbava

Povinnou výbavou vozu jsou náhradní díly, nástroje a doplňky, které musí být ve vozidle, kdykoliv vyjede na silnici. Jde o autolékárničku, výstražný trojúhelník, reflexní vestu a prostředky na opravu nebo výměnu kola nebo náhradní kolo. Autolékárničky doporučujeme kupovat již sestavené, vyhnete se tak čtení zdlouhavého seznamu povinných položek. Co je potěšující, autolékárnička je platná i po vypršení expirace, pokud jsou všechny její součásti v neporušeném stavu. Výstražný trojúhelník je další z doplňků, který ve vozidle musí být. V případě potřeby je jeho umístění na okraj vozovky ve vzdálenosti 50 m za vozidlo, na dálnici pak 100 m za vozidlo. Reflexní vesta není sice jako taková součástí povinné výbavy, ale řidič je povinen mít ji na sobě, pokud se pohybuje na pozemní komunikaci mimo obec a je mimo vozidlo, které muselo nouzově zastavit. Ve vozidle tedy být musí. V ČR platí povinnost mít reflexní vestu pouze pro řidiče, zejména pokud cestujete do zahraničí, doporučujeme mít ve voze tolik reflexních vest, kolik je v něm pasažérů, a to v dosahu posádky, ne na dně kufru. Povinnost mít ve vozidle náhradní kolo a sadu na jeho výměnu se s poslední vyhláškou také zjednodušila. Nyní stačí, pokud je automobil vybaven tzv. dojezdovou pneumatikou. Plnohodnotnou rezervu s sebou nemusí mít ani řidiči, kteří mají sjednanou asistenční službu v rámci celé ČR, alternativou je také sada na opravu pneumatik.

 

TIP č. 6 – ekonomická jízda

Jezdit úsporně neznamená jezdit pomalu, ale předvídat. Spotřebu můžete snížit bez toho, abyste zpomalovali okolní provoz. Jde jen o to předvídat a plně se soustředit na jízdu. Základním pravidlem je využití setrvačné síly. Už jsme se o tom zmiňovali v tipu o brždění. Každé brždění je krom jiného maření energie a jízda stylem brzda – plyn je opakem ekonomické jízdy. Předvídavosti pomáhá znalost terénu a jeho využití. Pak jde například přidat plyn před prudkým stoupáním a využít tak již zmíněnou setrvačnost. Při brždění motorem se zařazeným převodovým stupněm je spotřeba paliva nulová. Při vyřazené rychlosti zanedbatelná. Při mírném klesání lze využít tzv. plachtění a dojet kousek na neutrál (toto nikdy nedělejte v případě automatické převodovky), při jízdě z prudkého kopce je lepší využít brzdnou sílu motoru. Předvídejte – chodci, kteří se blíží přechodu, kamion v nepřehledném úseku, zemědělská technika, která bude brzy odbočovat. V takových případech je zbytečné spěchat, je úsporné postupně zpomalovat na úroveň pomaleji jedoucího vozu. Maximálně plynulá jízda je úsporná a navíc bezpečná. Plynulé projíždění zatáček, plynulý rozjezd a stabilní rychlost – to jsou základy nízké spotřeby. Dodržujte předepsanou rychlost. Věříme, že svůj automobil dobře znáte, víte tedy, jaká je jeho spotřeba při rychlosti 130 km/h a jaká při rychlosti 150 km/h? Rozdíl vás možná překvapí. Akcelerujte, když je třeba. Dlouhé a mírné sešlápnutí plynového pedálu vás bude stát více paliva, než sešlápnutí na 60-80 % a využití větší akcelerace v kratším čase a následně rychlost udržovat.

 

TIP č. 7 – kdo maže, ten jede

Motorový olej, péče o něj a olejový servis je jednou z nejdůležitějších součástí péče o vůz. Pokud byste si z našich tipů měli zapamatovat pouze jeden, ať je to tento. Nikdy „nepřejíždějte“ doporučený servis oleje. Váš vůz má daný servisní interval, který je buď časový nebo kilometrový. Pokud jedna ze skutečností nastane, opravdu je potřeba provést servis oleje. Dnešní vozy jsou natolik sofistikované, že v sobě mají integrovaný snímač kvality oleje. Tento snímač neustále vyhodnocuje jízdní režim vozu a v případě potřeby vyzve k servisu oleje i dříve. I v tomto případě na vás apelujeme, neignorujte toto upozornění. Při výměně oleje se vždy řiďte pokyny výrobce a používejte pouze olej určený pro daný typ motoru.

 

TIP č. 8 – jak na dlouhou životnost filtru pevných částic

V dnešním tipu navážeme na to, jak je důležité používat kvalitní a normovaný motorový olej. S kvalitou oleje totiž přímo souvisí životnost jedné opravdu drahé součástky. Ano, je to filtr pevných částic, tzv. DPF. Jeho účelem je zachytávat škodlivé částice, které produkují spalovací motory, ty schraňovat a následně spálit při své regeneraci. Filtr odděluje saze, zbytky motorového oleje, kovy obsažené v kapalném katalyzátoru a další částice, které projdou sacím systémem. Regenerace filtru je oxidace zachycených materiálů a jejich přeměna na oxid uhličitý nebo vodní páru. Samotný filtr je vcelku bezúdržbová součástka, o její perfektní stav se stará auto samo. Případné problémy v této oblasti tedy nevznikají přítomností DPF filtru, bývají pouze následkem nesprávného užívání vozu. Co DPF škodí? Typicky malé zatěžování motoru městskou jízdou, která nedovolí regeneraci filtru. Ten se tak zanáší, jeho regenerace neprobíhá a problém je na světě. Dalším problémem může být netěsnost v přívodu vzduchu k motoru, nebo vstřikování přílišného množství paliva do motoru. Tím, co může ovlivnit každý řidič je ale používání správného motorového oleje, který nebude filtr ucpávat. Pokud váš vůz zlobí filtr pevných částic, řešte příčinu, ne až následek. Jeho životnost není nekonečná, ale správnou péčí o vůz jde značně prodloužit.

 

TIP č. 9 – pneumatiky, přezutí, vyvážení a geometrie

Před každou cestou je dobré mít jistotu, vůz nemá ani podhuštěné, ani přehuštěné pneumatiky. Jen optimálně nahuštěná pneumatika totiž zabezpečí vozu ideální jízdní vlastnosti. Podhuštěné pneu se na okrajích opotřebovává, má nižší životnost, vozidlo při jízdě „plave“ a prodlužuje se jeho brzdná dráha. Také spotřeba je při jízdě na podhuštěných pneumatikách až o 6 % vyšší. Ani přehuštěné pneumatiky ale nejsou pro vůz a kvalitu jízdy dobré. Hůře pohlcují nárazy a zvyšuje se tedy riziko jejich poškození, přehuštění zároveň zhoršuje ovladatelnost vozu. Se sezónní výměnou pneumatik se pojí další servisní úkony, a to vyvážení a geometrie. Pokud při určitých rychlostech cítíte vibrace volantu, nebo si jen chcete být jistí, že mají vaše kola ideální vlastnosti, je třeba provést jejich vyvážení. Kvalitní vyvažovačky s přítlačným válcem, které používáme v AUTO KRALUPY, simulují jízdu vozu a dokážou přesně odhalit každou nerovnost. Se špatně vyváženými koly riskujete poškození pneumatik, zvýšení spotřeby, ale také poškození podvozku vozu. Posledním bodem, na který nezapomeňte při přezouvání, je geometrie kol. Pokud je geometrie kol nesprávná a ty mají vůči vozu nebo vozovce nesprávný sklon, snižuje se ovladatelnost vozu, tento problém se projevuje tak, že vozidlo „táhne“ k jedné straně. I geometrie by tedy měla být součástí správné péče o vůz a zajištění jeho ideálních jízdních vlastností.

 

TIP č. 10 – Simply Clever

Deštník ve dveřích, škrabka na led ve víku nádrže, háčky v kufru, nebo držák parkovacích lístků. Praktická a chytrá řešení, která zpříjemňují každodenní používání vozů ŠKODA. Dnes jich značka nabízí více než 60. Vždy se jedná o funkční prvek, jednoduchý a cenově dostupný. Mnoho z těchto řešení vypadá až překvapivě jednoduše, ale cesta od nápadu k produktu může být dlouhá a místy i velmi náročná. Všechny Simply Clever prvky podstupují testy odolnosti a zátěžové zkoušky, abychom měli jistotu, že jsou spolehlivé a funkční, po celou dobu životnosti vozu. Naše nejoblíbenější Simply Clever prvky jsou zarážky na suchý zip v zavazadlovém prostoru, díky kterým už vám v kufru nic nebude klouzat, ochrana hran dveří, díky které je už nikdy neodřete, nebo vyjímatelná LED svítilna v zavazadlovém prostoru.

 

TIP č. 11 – péče o klimatizaci a kabinový filtr

Dnes je klimatizace standardem výbavy a my souhlasíme, že komfort cestování tento výbavový prvek podstatně zvyšuje. Ač je klimatizační systém poměrně jednoduchý, vyžaduje pravidelnou péči, nejen proto, aby optimálně fungoval, ale také proto, aby se nestal zdrojem dalších problémů. Kýcháte v autě, nebo vás pálí oči? Na vině může být zanešený kabinový filtr. Přitom jeho výměna je opravdu jednoduchá a nenákladná servisní položka. Jak název napovídá, slouží k zachycení nečistot zvenku. Do vozu se díky němu nedostává prach, saze nebo pyl, ale pouze v případě, že je tento filtr nezanešený. Kabinový filtr, který už je za hranou životnosti, může být také příčinou zamlžování oken. Abyste si byli jistí, že je tento filtr v pořádku, doporučujeme jeho výměnu nejméně jednou ročně nebo každých 15 000 km. Vzhledem k znečištěnému životnímu prostření je však ideální měnit tento filtr 2x do roka. V našem servisu používáme již několik let moderní metodu čištění klimatizace ozonem. Tato metoda je skvěle účinná nejen pro celý klimatizační systém, ale jako benefit dezinfikuje také celý interiér vozu a zbavuje ho nežádoucích pachů. Pro dosažení ideálního stavu doporučujeme vždy spojit čištění a dezinfekci klimatizace také s výměnou kabinového filtru a důkladným čištěním interiéru vozu. A jak správně klimatizaci používat? Vypínejte klimatizaci několik minut před příjezdem do cíle. Zejména v parných dnech vaše tělo nezažije teplotní šok a váš vůz, resp. klimatizační systém se stihne vysušit a nebudou se v něm množit plísně. Dvakrát ročně k nám přijeďte na dezinfekci ozónem. Nenastavujte klimatizaci na příliš nízké teploty, rozdíl by neměl přesáhnout 5 stupňů proti venkovní teplotě. V létě před jízdou vyvětrejte z vozu horký vzduch, ventilační systém nebude tolik namáhán. Je vždy lepší věnovat se pravidelné a nenákladné údržbě než později řešit komplikované opravy.

 

TIP č. 12 - čelní sklo

Je nám jasné, že s prasklinou přes polovinu čelního skla by nikdo nejezdil. Víte, ale, jaká je velikost praskliny, kvůli které se musí celé sklo vyměnit? Pokud je prasklina na skle větší než 20 mm v prostoru plochy stírané stěrači, vůz je nezpůsobilý k provozu a celé sklo se musí neprodleně vyměnit. Pouhé 2 cm, to není mnoho, že? Vzhledem k provozu na tuzemských komunikacích a tomu, jak je výměna čelního skla frekventovanou opravou, bychom vám vždy doporučili kvalitní připojištění pro tuto konkrétní událost.

 

TIP č. 13 – co prověřit před koupí ojetého vozu

V našem oddělení ŠKODA Plus nabízíme pouze prověřené vozy. Vždy je ale lepší, když i kupující ví, na co se při výběru zaměřit. Sestavili jsme proto pár užitečných tipů. Vizuální kontrola jako základ. Správně připravené vozidlo k prodeji je vždy čisté, až nablýskané, aby byly dobře patrné případné následky předchozího užívání. Už prezentace vozidla vám napoví, jak seriózní je prodejce a jak s vozem bylo zacházeno. Kromě karoserie a stavu interiéru zkontrolujte také případnou rez a stav brzdových disků, funkční osvětlení a případné zarosení světel. Usedněte za volant a nastartujte vozidlo. Zhasly všechny varovné kontrolky? Vyžádejte si diagnostiku vozu. Slušný prodejce zná celou servisní historii vozu a netají ji. Otevřete kapotu, v motorovém prostoru by neměly být žádné náznaky nárazu, unavených řemenů anebo úniku kapalin. Zkontrolujte stav provozních kapalin. I zavazadlový prostor vozu by měl být čistý a pod podlahou by neměla chybět povinná výbava, tedy rezerva nebo lepící sada, trojúhelník a lékárnička. Nezapomeňte na testovací jízdu, ideálně s vypnutým rádiem. Během projížďky poslouchejte, zda neuslyšíte nestandardní klepání, bouchání, vibrace nebo zápach. Vozidlo vyzkoušejte v různých rychlostech.

 

TIP č. 14 – bezpečně v autě

Jak správně nastavit sedadlo a hlavovou opěrku, aby byla jízda pohodlná a zároveň bezpečná? Když je sedačka příliš daleko a řidič musí mít natažené nohy, aby dosáhl na pedály, riskuje při nehodě jejich zlomení. Pokrčené by měly být i ruce. Jízda s pokrčenými končetinami je nejen pohodlnější, ale také bezpečnější. Uvolněné končetiny při řízení vozu jsou důležité pro bezpečné a rychlé dosažení ovládacích prvků a zároveň tím řidič předejde křečím a bolesti zad. Při nastavování sedadla začněte od jeho výšky. Je lepší mít sedalo spíš výš pro lepší výhled z vozu. Až potom nastavte vzdálenost sedadla od pedálů. Nohy mají být pokrčené i při sešlápnutí pedálů. Zádová opěrka by neměla být ani moc položená, ani kolmo. Její správné nastavení poznáte tak, že když položíte ruce přes volant, zápěstí by se mělo dotýkat věnce volantu a dlaně být až za ním. Ruce jsou pak při držení volantu lehce pokrčené. Pozornost věnujte také nastavení hlavové opěrky. Ta chrání před poraněním krční páteře. Horní hrana hlavové opěrky by měla být v jedné přímce s temenem hlavy. Celá hlava se o ni tak opírá. Nezapomeňte na správné nastavení také u zadních sedadel, pokud jsou obsazena. Nenechávejte je spolucestujícím v dolní poloze. Co se týká správného nastavení pásů, bezpečnostní pás by se měl opírat o rameno. Nemá vést přes linii krku, ani ho dřít. Pás veďte středem ramene a dbejte na to, aby přiléhal k horní části těla. Spodní část pásu má vést přes pánev ne přes břicho. Nevozte v prostoru vozu neupevněné předměty. Vozy ŠKODA mají v interiéru a kufru dostatek odkládacích prostor, kam jde vše bezpečně uložit.

 

TIP č. 15 - co můžeme opravit dnes, neodkládejte na zítřek

Pokud si nejste jisti technickým stavem svého vozu, slyšíte z něj nový, netypický zvuk, občas problikne nějaká kontrolka, nebo jen nejede jako dřív, nechte ho zkontrolovat odborníky. Pro tyto případy je ideální využít sezónní servisní akce, kdy za zvýhodněnou cenu získáte kompletní kontrolu vozu a můžete se se servisním technikem domluvit na dalším postupu.